Zonnebescherming: van binnen en van nature

Soms lijkt de zon wel onze grootste vijand te zijn geworden. Maar hé, de zon scheen altijd al op de aarde, vroeger had de oermens beduidend minder kleding en waren verbranding, huidveroudering en huidkanker veel minder voorkomend. Is de zon dan het risico of zit het hem in hoe we met de zon omgaan en in onze leefstijlkeuzes?

In mijn ogen, zitten de risico’s van de zon in onverantwoorde en onbewuste blootstelling aan de zon. De key is om de kracht van de zon in te zetten en daarbij te leren hoe bewust om te gaan met de zon. In mijn vorige blog over zonnetraining kan je lezen welke voordelen allemaal verbonden zijn aan bewust gebruik van de zon.

In deze blog wil ik je meer leren over hoe je jezelf tegen de nadelen van de zon kan beschermen, en dan vooral hoe je dit van binnenuit en met natuurlijke producten kan doen.

Van buitenaf
Nu ligt de focus vaak om jezelf beschermen met zonnebrand. Dit is een typische 21 eeuwse quickfix, die ervoor zorgt dat we 1) onverantwoord en onbewust zon consumeren en 2) juist kan leiden tot huidverbranding, -veroudering en de kans op ziektes kan vergroten.

✦ Door je in te smeren, geeft je lichaam je niet meer de signalen dat je te lang in de zon bent en zal je eerder te lang blijven braden met alle gevolgen van dien.
✦ Ook met zonnebrand kan nog steeds verbranden: je bent namelijk alleen beschermd tegen UVB (B van burning) en niet beschermd tegen UVA (de A van aging). Dus tot dieper in de huid zal de zon schade aanbrengen en jouw huid verouderen.
✦ De ingrediënten van de meeste zonnebrand is zeer belastend voor de lever, hormonen en het zenuwstelsel. Don’t want to scare you but: bijvoorbeeld de filters oxybenzone, octinoxaat en octinoxate staan op de lijst van kankerverwekkende stoffen, lijkt me niet zo handig als je juist het risico hierop wil verkleinen.
✦ The same goes up for aftersuns! Door parfum, ftalaten en parabenen drogen de huid vaak nog verder uit en verstoren ze de hormonen nog verder.

Wil je toch iets aan de buitenkant doen, dan een paar tips:
Kies voor natuurlijke filter zonnebrand (titaniumdioxide of zinkoxide), zoals deze van Inicia: helaas zie je met deze natuurlijke filters wel een witte waas (dit is ook juist de werking: hierdoor wordt het zonlicht weerkaatst en verbrand je niet), dus gebruik niet te veel of smeer het uit met een beautyblender!
✦ Bedek je huid met (natuurlijke) stoffen, denk aan een linnen blouse of petje
✦ Zoek optijd de schaduw op
✦ Na zonblootstelling is externe hydratatie met bijvoorbeeld aloe vera of calendula een fijne optie
✦ De beste aftersun zit ook in de zon zelf: de zonsondergang en opkomst zijn helend voor de huid door het hoge niveau aan infrarood licht

Van binnenuit
Wist je dat je ook aan de binnenkant VEEL kan doen om verbranding te voorkomen en een verbranding tegen te gaan? Zorg voor deze voedingscocktail tijdens zonnige dagen:

01 Vetzuurbalans
Zorg voor de juiste balans van vetten in jouw lichaam en op jouw bord. Heb jij een hogere omega 6 en transvetten status, dan verbrand je eerder. dit zorgt voor een grotere ontstekingsreactie, vandaar dat je rood wordt van overmatige zon. Een hoge omega 3 status kan de ontsteking juist remmen.
✦ Verlaag inname van bewerkte producten met transvetten en omega 6
✦ Verhoog inname van omega 3 en 9
Een disbalans kan bijvoorbeeld ook leiden tot zonneallergie!

02 Antioxidanten
Het tegengif tegen verbranding zijn antioxidanten: de vrijeradicaalschade die de zon aanricht kan hiermee worden geneutraliseerd.

Antioxidanten zitten in alle pure voeding met intense kleur, geur of smaak, denk aan: blauwe bessen, groene thee, kurkuma, gember, granaatappel.

Een specifieke groep antioxidanten zijn: carotenoïden. Dit oranje kleur pigment beschermd dieren, algen maar ook mensen tegen verbranding. Denk aan bètacaroteen (uit wortels, zoete aardappel), luteïne, astantaxhine (uit zeedieren en algen) en lycopeen (uit tomaten).

03 Vitamine- en mineraalrijk
Overlappend met antioxidanten, maar belangrijk om te verhogen:
✦ Vitamine: A, B(3), C, E
✦ Mineralen: voornamelijk selenium, zink, mangaan en koper beperken DNA schade beperken

04 Hydratatie
Drink voldoende en verrijkt om de huid te (re)hydrateren. Lees mijn blog over optimaal hydrateren voor alle insights.

05 Extra suppletie boost
Ben je toch verbrand of weet dat je veel zon gaat zien? Suppleer dan eventueel astantaxhine (kortingscode NOEL10).

Astantaxhine is de roze, rode pigment die zalm, garnalen, kreeft en zelf flamingo’s hun kleur geeft en beschermt. Uit onderzoek blijkt dat dit het meest krachtige antioxidant is tegen verbranding!

Van nature
Jouw lichaam heeft allerlei manieren om de huid te beschermen tegen verbranding. Je kan deze activeren met bepaald gedrag.

✦ Melanine is het huidpigment dat wordt aangemaakt als reactie op de zon, dus hoe meer kleur je krijgt hoe beter je van nature beschermd bent tegen de zon. Een ge’zon’de huid ziet er dus niet alleen gezond uit, maar beschermd je ook
Natuurlijk verschilt dit per persoon en zijn melanine levels nog niet zo veel opgebouwd na een donkere winter, dat geeft ook weer het belang van zonnetraining aan.
✦ Stel jouw huid en ogen bloot wanneer je start met de zonblootstelling. Draag dus geen zonnebril vanaf de 1e seconde dat je buiten komt. Jouw lichaam weet dan niet dat het zichzelf voor de zon hoeft te beschermen.
✦ Vicieuze cirkel: De zon is belangrijk voor vitamine d, wanneer je vitamine d laag is dan verbrand je ook eerder en kan je ook weer minder vitamine d opnemen. Zorg er daarom voor dat jouw vitamine d status het hele jaar hoog genoeg is.

Dus: sunny days op komst?
Leg de focus op de volgende tips:
✦ Start zonblootstelling zónder zonnebril en zonnebrand zodat je eigen mechanismes worden geactiveerd
✦ Ga optijd uit de zon of bescherm jezelf met natuurlijke zonnebrand, kleding of schaduw
✦ Eet een bord met zo veel mogelijk antioxidanten: veel kleurrijke pure voeding en vette vis
✦ Drink kokoswater of water verrijkt met kruiden, citroen of komkommer.
✦ Een homemade gazpacho is ook een geweldig idee voor zowel voeding als hydratatie

Geniet van de zon!

Wil jij dit in jouw leefstijl integreren?

Gezondheidsoptimalisatie is een persoonlijke reis. Leefstijlaanpassingen zijn pas duurzaam wanneer je begrijpt waarom bepaalde keuzes je sterker óf juist zwakker maken. Via een traject dat volledig is afgestemd op jouw doelen, gaan we samen op ontdekkingstocht naar de werking van jouw lichaam en bouwen we een sterke basis.

Cirkelair Health

Deel deze post

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp