Zonnetraining

De dagen worden weer langer, je kan opstaan terwijl het licht wordt en het wordt steeds aangenamer om buiten te zitten. De zon is aan het opwarmen voor een nieuwe zomer!


Onze relatie met de zon is vaak omstreden: mensen worden blij en energiek van de zon, zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van bijvoorbeeld serotonine en vitamine d. Maar het zou o.a. tot verbranding, huidveroudering en huidkanker kunnen leiden.

Tijd voor nuance! In mijn optiek is de zon essentieel voor gezondheid én het tegengaan van ziekte. Er is alleen een strikte regel: consumeer hem gedoseerd en met beleid.

Een vergelijkbare metafoor:
✦ Sporten = gezond
✦ Wanneer je start met sporten bouw je langzaam op om meer te kunnen squaten
✦ Squat je gelijk met 100 kg? Dan heb je kans op bijvoorbeeld blessures en wordt het effect van sporten ongezond

Voor de zon geldt hetzelfde! Om optimaal gebruik te maken van zonnekracht en jezelf weerbaar te maken tegen de risico’s van de zon, is het belangrijk om:
1) jezelf dagelijks (!) bloot te stellen aan de zon
2) de blootstelling geleidelijk op te bouwen

De zon is nu nog zwak, dat betekent dat dit hét moment is om te starten met zonnetraining. Je kan denken: ‘het is nog koud buiten’ ‘ik wordt nu toch niet bruin’ of ‘geen zin of te druk om buiten te zijn’. Maar dan mis je een van de belangrijkste gratis hacks om jouw gezondheid te boosten.

How to start?
✦ Kom zoveel mogelijk buiten, gun jezelf bijvoorbeeld elk uur een (daglicht) pauze van 5 minuutjes
✦ Het lichtspectrum van zonsopkomst en -ondergang zijn het meest helend
✦ Tot april is een GEEN maximale zonblootstelling: als de UV-index <3 is, dan maak je helaas nog geen vitamine d aan en hoef je niet bang te zijn voor verbranding

Waarom zonnetraining?
Om alle gezondheidsvoordelen van de zon-/daglicht te benutten: o.a. ontstekingremming, energiehuishouding verbeteren, bioritme optimaliseren, vitamine d en neutotransmitter aanmaak
Door de blootstelling op te bouwen wordt je huid beter van binnenuit bestand tegen verbranden
Ook blijf je langer egaal gebruind (melanine wordt opgebouwd)
✦ Last but not least, door bewuster met de zon om te gaan hoef je minder (of zelfs geen) synthetische zonnebrand te gebruiken (I know, deze ligt gevoelig, ik leg het later graag beter aan je uit)

Tips & tricks
✦ In de weerapp kun je kijken bij de UV-index aka zonnekracht, vanaf UV-index 3 maak jij vitamine d aan.
✦ Rule of thumb (als je geen weerapp bij de hand hebt): is jouw schaduw langer dan jij zelf, dan is de UV-index <3. Als de schaduw kleiner is dan jijzelf, dan is de UV-index hoog genoeg om vit d aan te maken.
✦ D-minder is een fijne app om te zien hoelang je in de zon kan/moet zijn om voldoende vitamine d aan te maken (gebruik deze dus vanaf april!)
En please, zet bij deze heerlijke zonnestraaltjes GEEN ZONNEBRIL op! Dit is een mindfuck (de lichtreceptoren van je huid en ogen ontvangen namelijk tegenstrijdige info) die de gunstige effecten van zonlicht tegengaan en jou eerder laat verbranden

En al naar buiten gerend en je ogen op de zon gericht? Nee? Dan hoop ik dat je dat nu gaat doen.

Wil jij dit in jouw leefstijl integreren?

Gezondheidsoptimalisatie is een persoonlijke reis. Leefstijlaanpassingen zijn pas duurzaam wanneer je begrijpt waarom bepaalde keuzes je sterker óf juist zwakker maken. Via een traject dat volledig is afgestemd op jouw doelen, gaan we samen op ontdekkingstocht naar de werking van jouw lichaam en bouwen we een sterke basis.

Orthomoleculair therapeut Noëlle in haar praktijkruimte
Cirkelair Health

Deel deze post

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp