Hydrateren

‘Vergeet niet genoeg te drinken!’ wordt zo vaak gezegd in de veronderstelling dat water drinken belangrijk is. True, want jouw lichaam bestaat voor gemiddeld 65% uit water.

Optimaal hydrateren is een van de makkelijkste én goedkoopste interventies om jouw gezondheid te verbeteren en hoort voor IEDEREEN bij een gezonde basis. Maar hoe hydrateer je jezelf op cellulair niveau?

Stap 1: HOEVEELHEID
Wanneer drink je dan eigenlijk voldoende?
Dit is makkelijk te berekenen: 30 ml x kg lichaamsgewicht = minimaal … L water per dag
Rekenvoorbeeldje dat voor mij geldt: 30 ml x 55 kg = minimaal 1,65 L water per dag

Less is more
Voor mezelf was dit een eyeopener, dat meer niet altijd beter is en dat ook water een maximale dosis heeft. Drink je te veel? Dan belast je jouw nieren en spoel je nutriënten weg waardoor je ze niet opneemt.

Sidenote: ben je bezig met een detox, heb je veel gezweet of veel koffie/zwarte/groene thee of koffie gedronken? Dan is een hogere waterintake juist wel van belang.

Stap 2: TIMING
Wat is het moment om je liquids binnen te krijgen?

✦ Buiten de maaltijden (minimaal 30 min ervoor, -na en tijdens). Drink je tijdens de maaltijd? Dan wordt jouw maagzuur minder zuur, wat je nodig hebt voor de vertering van jouw eten en om ziekteverwekkers buiten te houden.
✦ Het belangrijkste moment van hydrateren is direct na het wakker worden: drink 2 á 3 glazen verrijkt (lauw) water. Na (hopelijk) 8 uur slaap zonder waterinname en nachtelijk zweten waarbij je meer dan 1 liter vocht (en mineralen!) verliest. Om ’s ochtends de vochtbalans weer te checken en de werking van het spijsverteringskanaal/darmen en hersenen te resetten, is water essentieel.
✦ Stop met drinken 2 uur vóór je gaat slapen. Zo kan jouw lichaam zijn nachttaken volbrengen: herstellen, ontgiften en verjongen en hoef je niet uit bed voor nachtelijke wc-bezoekjes

Extra tip: bulk
Bulkdrinken (buiten de maaltijden) is een mooie manier om te garanderen dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Zeker voor mensen die vergeten te drinken! Daarnaast brengt het rust voor het immuunsysteem en de spijsvertering, wat energie bespaart en wordt zelfs het knuffelhormoon oxytocine geboost.
Hoe? Verdeel de nodige hoeveelheid water over 3/4 drinkmomenten (direct na het opstaan, tussen ontbijt en lunch en lunch en diner).
Rekenvoorbeeldje: Stel ik verdeel 1,65L in 3 momenten, dan betekent dat dat ik 3x per dag ruim een halve liter water drink.

Stap 3: WAT
Wat telt als optimale hydratatie?
Kaal water hydrateert niet optimaal. Verrijk jouw water met mineralen/elektrolyten, dit is KEY voor cellulaire hydratatie en zie ik in de praktijk vaak mis gaan!

Drink je ‘kaal’ water? Dan spoel je ook nutriënten weg en verlies je deze. Ook leidt het vaak tot veel plassen, een droge huid en hoofdpijn.

✦ Verrijk water met mineralen door Keltisch zeezout (sole), verse kruiden, citrus, komkommer of gember toe te voegen.
✦ Kruidenthee, kokoswater, bottenbouillon, (water)kefir of kombucha zijn ook allemaal ultieme hydratatiebronnen.
✦ Koffie, alcohol, groene en zwarte thee dehydrateren juist, dus zet hier extra echte hydratatie tegenover.

Extra tip: filter
The best case scenario = gefilterd water verrijkt met mineralen/elektrolyten. Nederlands kraanwater is helaas niet zo clean als vaak wordt gedacht, why? In metingen worden er hormoonverstorende stoffen, pesticiden, medicijn- en drugsresten gevonden. Ik ben fan van de mooie, glazen (dit is uniek!) waterfilterkaraf van Waterdrop.
Maar: don’t let good be the enemy of perfect. Alle bovenstaande stappen zijn de basis voor een goede hyratatieroutine, dit is een next step!

Heb je al dorst gekregen van deze blog? Proost!

Wil jij dit in jouw leefstijl integreren?

Gezondheidsoptimalisatie is een persoonlijke reis. Leefstijlaanpassingen zijn pas duurzaam wanneer je begrijpt waarom bepaalde keuzes je sterker óf juist zwakker maken. Via een traject dat volledig is afgestemd op jouw doelen, gaan we samen op ontdekkingstocht naar de werking van jouw lichaam en bouwen we een sterke basis.

Orthomoleculair therapeut Noëlle in haar praktijkruimte
Cirkelair Health

Deel deze post

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp