Allergieën: hooikoorst season

Het voorjaar is voor niet iedereen een feestje. Helaas betekenen de bloemetjes en bijtjes ook pollen in de lucht, hatsjoe.

Kan je iets aan hooikoortsklachten doen met leefstijlaanpassingen? Yup, hooikoorts is 1 van de signalen van jouw lichaam dat er een disbalans is. De uitnodiging aan jou: zoek de oorzaak en pak hem aan zodat jij de geur van bloeiende bloemen en vers gras lekker diep kan inademen.

De basics
Hooikoorts is een allergie als reactie op bijvoorbeeld pollen, hierbij wordt jouw immuunsysteem geactiveerd en het stofje histamine verhoogd. Histamine geeft vervolgens de irritante klachten als verstopte of loopneus en tranende, dikke ogen.

Regulier wordt hooikoorts gestopt met antihistaminica, handig want je hebt minder last van de klachten. Maar pak je de oorzaak aan? Nope.

Potentiële oorzaken
De oorzaak van hooikoorts kan verschillen per persoon. Wel zie je dat het vaak te maken heeft met een overactief immuunsysteem, darm disbalans en overbelaste lever.

Hooikoorts epidemie
Valt het jullie ook op dat steeds meer mensen, steeds meer last van hooikoorts hebben? Dat klopt! Hier zijn verschillende redenen voor:
✦ Toxic milieu: des te meer luchtvervuiling, synthetische cosmetica, schoonmaakproducten, pesticiden, e-nummers en ga zo maar door, des te meer de plant zichzelf moet ‘beschermen’ tegen dit vervuilde milieu aka meer pollen. En des te hoger de kans dat jouw lichaam reageert op pollen.
✦ Plus, jouw lichaam moet ook copen met al deze toxische stoffen wat de lever extra belast.
✦ Darmdislans: in de huidige maatschappij heeft niet alleen de lever het zwaar, maar ook steeds meer mensen hebben een darm die uit balans is. Dit vertaalt zich naar oneindig veel klachten, waaronder hooikoorts.

Bovenstaande oorzaken gaan hand in hand en versterken elkaar! Focus: door voor een natuurlijke leefstijl te gaan, zorg voor voor meer balans in jezelf en op onze aardbol.

Tips&tricks
✦ Gebruik natuurlijke histamineremmers die in voeding of suppletie te vinden zijn: vitamine c uit bijv. bessen, peterselie, paprika, quercitine uit bijv. appels, kappertjes en uien. Let op dit is enkel symptoombestrijding!
✦ Skip juist histaminerijke voeding als je last hebt, zoals oude kaas, rode wijn, koffie, vis uit blik, sojaproducten. Rule of thumb: des te ouder des te meer histamine
✦ Boost je immuunsysteem voor de start van het pollen seizoen met lokale bio rauwe honing en bijenpollen (dit werkt als een soort natuurlijke mini vaccinatie, dus bouw rustig op anders reageer je er juist allergisch op)
✦ Voor gut health: pre- en probiotische voeding aka vezels en gefermenteerde producten, bottenbouillon, vette vis en andere healthy fats
✦ Wat je gut health in de weg kan staan: bewerkte suikers, tarwe, gluten en gepasteuriseerde zuivel.
✦ Voor betere ontgifting: kies voor natuurlijke cosmetica, bio voedings, minder toxische stoffen als alcohol en drugs
✦ Een kuurtje ribes nigrum (NOEL10 voor 10% korting) kan ook wonderen doen! Dit is een zwarte bes, hoog in vitamine c die tegelijkertijd de slijmvliezen versterkt en lymfe ondersteunt bij ontgiften
✦ Verstopte neus? Oefen deze ademretentie: adem 2 min net te weinig in (tot 80%). Ga daarna weer terug naar je normale ademritme. Door het vaatverwijdende effect kan je erna vaak vrijer ademen
✦ Spoel de pollen van je af met een koude douche. Dit is gelijk boost jouw immuunsysteem, remt ontstekingen en verminderd slijmvorming

Waar start jij mee?

Hooikoorts ≠ chronisch
Hoe ik zelf van hooikoorts af ben gekomen?
Zelf had ik van kinds af aan al hooikoorts, m’n ouders en ik hebben van alles geprobeerd om de symptomen te dempen en ervan af te komen. Na zelf in de wonderen wereld van orthomoleculaire therapie te verdiepen, kan ik trots zeggen dat ik al 3 jaar geen last meer heb van hooikoorts.

Bovenstaande tips zijn startpunten, helaas werkt niet alles bij iedereen. Ben jij klaar met die jaarlijkse verkoudheid en wil duurzaam de klachten bij de wortel aanpakken? Stuur me dan een berichtje.

Wil jij dit in jouw leefstijl integreren?

Gezondheidsoptimalisatie is een persoonlijke reis. Leefstijlaanpassingen zijn pas duurzaam wanneer je begrijpt waarom bepaalde keuzes je sterker óf juist zwakker maken. Via een traject dat volledig is afgestemd op jouw doelen, gaan we samen op ontdekkingstocht naar de werking van jouw lichaam en bouwen we een sterke basis.

Orthomoleculair therapeut Noëlle in haar praktijkruimte
Cirkelair Health

Deel deze post

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp